[:ar]هدر الطعام.. السعودية الأولى عالمياً ومطالبات للحد من التبذير وحفظ النعمة[:en]The waste of food .. Saudi Arabia and the world’s first demands to reduce waste and save grace[:]

[:ar]هدر الطعام.. السعودية الأولى عالمياً ومطالبات للحد من التبذير وحفظ النعمة[:en]The waste of food .. Saudi Arabia and the world’s first demands to reduce waste and save grace[:]

[:ar]مع انتشار ظاهرة التبذير والإسراف في الطعام خصوصاً في السنوات الأخيرة؛ حيث تقدر قيمة الفاقد والهدر الغذائي بالمملكة بـ”49.833″ مليار ريال سنوياً حسب الورقة المقدمة من وزارة الزراعة في ورشة الحد من الفقد والهدر الغذائي، ورغم وجود عدد من الجمعيات الخيرية التي تساهم في حفظ الطعام كجمعية “إطعام” إلى أن هذا لم يمنع مجلس الشورى من تقديم مقترحين لدراسة وسن قوانين لمكافحة التبذير ومعاقبة المبذرين.

ومن جهة أخرى قدم عضو مجلس الشوى السابق “الدكتور ناصر بن داود” المقترح الثاني الخاص بنظام مكافحة البطر وحفظ النعمة وسن عقوبات رادعة لبعض ممارسات “الهياط”، ومن ذلك من يراؤون بفخامة ولائمهم التي لا يحتاطون لفوائضها، فترمى في حاويات النفايات، في مشاهد مقززة استفزت العالم أجمع، إضافة إلى مقاطع فيديو تناقلتها وسائل التواصل الاجتماعي مبرزة التبذير، مثل الأشخاص الذين علفوا جمالهم أوراقاً مالية.

وكما أظهرت نتائج حديثة أصدرتها مصلحة الإحصاءات العامة والمعلومات؛ أن السعودية تحتل المرتبة الأولى عالمياً في الهدر الغذائي بنحو 250 كيلوجراماً للفرد الواحد سنوياً، وتتصدر المملكة في كمية المهدر من الغذاء عالمياً، بنحو 250 كيلوجراماً للفرد الواحد سنوياً، أما في الدول المتقدمة فإن كمية المهدر “115” كيلوجراماً للفرد، بينما في الدول الفقيرة 11 كيلوجراماً للفرد الواحد. من جهتها تشير وزارة الزراعة في المملكة إلى وجود كميات كبيرة من المواد الغذائية لا تتم الاستفادة منها، وأرجعت الوزارة إلى أن هناك بعض الأنماط الاستهلاكية التي أدت إلى التباهي والإسراف، ودعا بعض المختصين في المجال الزراعي إلى أن تكون التوعية للتقليل من الفاقد والهدر في الغذاء مكثفة عن طريق وسائل الإعلام والتواصل الاجتماعي، وإيضاح أن الإعانة من الدولة على بعض السلع جاءت لمساعدة بعض فئات المجتمع، وأن هناك أموالاً طائلة تدفع على هذه الإعانات والمطالبة بدور أكبر للجمعيات الخيرية قبل وبعد في مجال التوعية.[:en]

With the spread of the phenomenon of waste and waste in food especially in recent years; where the value of the loss and waste of food in the Kingdom of “49.833 billion” annually, according to the paper provided by the Ministry of Agriculture in the workshop to reduce the loss and waste of food, and although there are a number of charities that contribute to conservation Food “feed” that this did not prevent the Shura Council to submit proposals to study and enact laws to combat waste and punish the waste.

On the other hand, the former member of the Shawi Council, Dr. Nasser bin Daoud, presented the second proposal on the system of fighting the rain and the preservation of grace and the enactment of deterrent penalties for some of the practices of the “tailor”, including those who see their banquet, which do not take care of their surpluses, Has provoked the world as a whole, as well as videos of social media outlets, such as people who have donated money to their beauty.

Saudi Arabia ranks first in the world in food waste by 250 kg per capita per year, and the Kingdom is leading the world’s waste of food by about 250 kg per person per year. In developed countries, the amount of waste is ” 115 kg per capita, while in poor countries 11 kilograms per person. For its part, the Ministry of Agriculture in the Kingdom indicates the presence of large quantities of food is not benefiting from them, and attributed to the Ministry that there are some patterns of consumption that led to boast and wastefulness, and called for some specialists in the field of agriculture to be awareness to reduce waste and waste in food intensive Through the media and social networking, and to clarify that the state subsidy on some goods came to help some groups of society, and that there are large sums of money to pay for these subsidies and demand a greater role for charities before and after in the field of awareness.

[:]